Jaarlijks stoot KLM nu zo’n 9,5 miljoen ton CO2 uit. Per ingang van september
wil het bedrijf de komende jaren alles hierboven gaan compenseren. Afgaand
op de huidige groeiverachtingen hebben we het, volgens een woordvoerder, dan
over vier miljoen ton in vier jaar. KLM heeft hierover vrijdag een
overeenkomst gesloten met het Wereld Natuurfonds.

De afspraak is dat extra CO2-uitstoot te compenseren door middel van
investeringen in duurzame energieprojecten, voornamelijk in derde wereld
landen.

Volgens een woordvoerder zullen passagiers niet verplicht worden de kosten
voor de CO2-compensatie te betalen. "Zij zullen hier wel om worden
gevraagd," zegt hij. "Willen ze het niet betalen, dan betalen wij
het." De kosten zijn afhankelijk van de afstand van de vlucht en komen
neer op zo’n één á anderhalf procent van de ticketprijs. Hoeveel KLM in
totaal denkt te gaan betalen, wil het bedrijf niet bekendmaken.

Naar verwachting zal de luchtvaartsector in 2011 of 2012 verplicht worden deel
te gaan nemen in de wereldwijde handel in emissierechten. De opbrengst van
deze handel komt ten goede aan het milieu. Met het huidige initiatief loopt
KLM hierop vooruit.

Het initiatief staat los van de plannen van het kabinet om een heffing op
vliegtickets in te voeren.

Naast het compenseren van de CO2-uitstoot gaat KLM inzetten op een reductie
van de eigen uitstoot. Het bedrijf wil de uitstoot per passagier in 2020 met
17 procent hebben verlaagd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl